Tuesday, January 29, 2013

Recensie: HEMA de musical - de worst musical ever



Nu de koningin gister heeft aangekondigd afstand van de troon te doen is het een mooi moment voor een recensie van HEMA de musical. (lees verder en je snapt het verband)

Al maanden lang hing deze poster aan het theater om het spektakel aan te kondigen.Misschien had die ondertitel mij moeten vertellen niet te veel te verwachten. Ik vond de woordgrap echter zo leuk gevonden dat mijn verwachtingen als een raket de lucht in schoten. Bovendien werden er dansende rookworsten en tompoezen beloofd. Al met al verwachte ik dus totaal geniale willekeurigheid.

Helaas werden mijn verwachtingen niet waargemaakt. De meer dan twee uur durende (!!!) show was wat mij betreft inderdaad de worst musical ever. Het verhaal ging over Maxima die undercover ging als stagaire bij de HEMA in het jaar 2001 om de "echte Nederlander" te leren kennen. Bij de HEMA werkte een gescheiden bedrijfsleider, zwangere moslima (broodafdeling), ordinaire blondine en haar oma (gordijnen), homo (fotoservice), andere homo met rode broek (decoratie), en een getrouwde vrouw (klantenservice). In de twee uur dat we daar zaten ging het over relaties die ontstonden en verbroken werden en barste de cast regelmatig uit in een liedje. Deze liedjes waren nieuwe teksten op bestaande melodieën. Zo werd het een sport om te raden hoe het oorspronkelijke nummer heette, o.a. Leipe Mocro Flavor, Het is zo Stil in mij en Tonight van West Side Story kwamen voorbij. De danspasjes waren "silly" en de samenzang vaak slecht verstaanbaar (het effect van vijf mensen unisono te laten zingen) en lang niet altijd zuiver. Maar hoewel de samenzang in een duet tussen de mevrouw van de klantenservice en haar man niet helemaal het gewenste niveau had, bleven beiden wel hun platte accent volhouden. Moet er ook goede zang verwacht worden bij iets wat aangekondigd is al "de worst musical ever"? vroeg ik me af. Misschien was het ook wel de bedoeling. En dit is eigenlijk de vraag die bij mij achterbleef toen na het laatste liedje iedereen in het publiek opstond om uitzinnig te klappen. Hadden zij niet door hoe slecht de show was, of had ik de clue gemist? 

In mijn geval heb ik niet het gevoel dat ik veel gemist zou hebben als ik niet was gegaan. En dat is dan ook mijn eindoordeel. 


Wel wil ik nog even een shoutout doen naar die lange figurant in het worstenpak. Wat mij betreft was jij het hoogtepunt van de show! Oh, en de figuranten uit HEMA winkels uit de omgeving natuurlijk. Dat zij daar in zilveren engelenkostuums met hun armen stonden te flappen terwijl er "Midden in de winternacht ging de HEMA open" werd gezongen was toch wel het toppunt van genântheid. Heerlijk.

Wat: Hema de musical
Waar: Grolsch zaal, Wilminktheater, Enschede
Wanneer: 22 januari 2013

No comments:

Post a Comment